Fabrikkens forskrifter – hvad betyder det egentlig?

Langt de fleste bilejere kender godt udtrykket “at få udført service efter fabrikkens forskrifter”. Færre er nok helt skarpe på, hvad betegnelsen egentlig står for.

Hvis fabriksgarantien på ens køretøj skal gælde, så er man som bilejer forpligtet til at overholde bilfabrikkens forskrifter – og herunder at få udført service efter selvsamme forskrifter.

Men hvad betyder det egentlig, det der med at få udført service efter fabrikkens forskrifter?

Det er såmænd slet ikke så mystisk – man skal som bilejer blot overholde de serviceintervaller og vejledninger, der er opgivet i servicebogen.

Meget detaljerede oversigter
Hvis man ikke overholder serviceintervallerne, så kan man miste fabriksgarantien, som typisk gælder i to, tre eller flere år.

Det er samtidig yderst vigtigt, at man forlanger den helt nøjagtige service i henhold til fabrikkens forskrifter – hvilket betyder, at der er meget detaljerede oversigter over, hvad den specifikke bilmodel skal have kontrolleret/udskiftet på det pågældende tidspunkt.

Det er altså meget individuelt fra bilmodel til bilmodel, ligesom det er forskelligt, hvor meget der skal gås i dybden.

Stor forskel på serviceintervaller
Her tages der nemlig udgangspunkt i bilens alder og kilometertal.

Et serviceinterval er typisk fastlagt i forhold til antal kørte kilometer – eksempelvis 30.000 kilometer. Hvis der ikke køres så langt på 12 måneder, så vil det typisk være tidsperioden, som man så indkalder bilen efter.

Men igen: Det er meget forskelligt – og meget afhængigt af mærke, model, variant og årgang.

Gem altid dokumentationen
Man kan altid tage et kig i sin servicebog, der oftest ligger sammen med instruktionsbogen i bilens handskerum. Det er også her, man får sine servicestempler.

Når man får foretaget et service ifølge fabrikkens forskrifter, så skal man altid huske at gemme sine fakturaer og kvitteringer samt eventuel øvrig øvrig dokumentation.

Det er nemlig altid vigtigt, at man har diverse dokumenter på plads på de reparationer, den service og det arbejde, der er udført – ud over værkstedets stempel i servicebogen.

Find flere relevante links her.

Beholder jeg fabriksgarantien på min bil hvis jeg bruger et Frit Værksted?

Ja. Der er frit værkstedvalg i Danmark.

Det betyder, at du selv kan vælge nøjagtig det værksted, som du kender og har tillid til.
Læs mere her.

Hvilke garantier har jeg på reperationer og reservedele?

De samme som på mærkeværkstedet.

De frie værksteder er fuldt ud i stand til at foretage service ifølge fabrikkens forskrifter – og garantien kan der ikke rykkes ved.
læs mere her.

Falder min bil i gensalgsværdi?

Nej. Din bil bevarer gensalgsværdien!

Der kan ikke føres bevis for, at din bil bliver mere værd, hvis du bruger et mærkeværksted frem for et Frit Værksted.
læs mere her.

Dækker min bilforsikring fortsat?

Ja – selvfølgelig dækker din forsikring!

Du skal bare vælge en bilforsikring, der ikke er betinget af, om du bruger et Frit Værksted eller et mærkeværksted.
læs mere her.

Er Frie Værksteder både for gamle og nye biler?
Og hvad hvis min bil er leaset?

Ja. Frie Værksteder er for ALLE biler!

Om din bil er spritny, ældgammel, leaset eller betalt kontant – Frie Værksteder kan håndtere alle modeller.
Læs mere her.

Kan jeg være sikker på kvaliteten?
Og er min bil sikker at køre i?

Ja. Du kan være helt tryg!

Præcis som mærkeværkstedet har Frie Værksteder en lang række krav, som vi skal leve op til. Du er i sikre hænder.
Læs mere her.